Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Kryzys w Grecji nam nie straszny! Rewelacyjne wyniki wymiany handlowej pomiędzy Polską i Grecją. Polski eksport w górę o 37,6%!

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2015-08-18 14:54:18
analizy rynkowe

Według danych polskiego systemu Insigos prowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki w miesiącach styczeń – czerwiec 2015 odnotowano rekordowy wynik w historii wymiany handlowej pomiędzy Polską i Grecją. Wartość obrotów handlowych szacuje się na 699,0 mln Euro, co oznacza, że nastąpił wzrost o 44,4 % w porównaniu z analogicznym okresem z roku 2014 (484,0 mln Euro).

Według danych polskiego systemu Insigos prowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki w miesiącach styczeń – czerwiec 2015 odnotowano rekordowy wynik w historii wymiany handlowej pomiędzy Polską i Grecją. Wartość obrotów handlowych szacuje się na 699,0 mln Euro, co oznacza, że nastąpił wzrost o 44,4 %w porównaniu z analogicznym okresem z roku 2014 (484,0 mln Euro).

Rewelacyjny wynik w okresie styczeń – czerwiec odnotował polski eksport do Grecji, który wyniósł 425,32 mln Euro, czyli wzrósł o 37.6%  w stosunku do analogicznego okresu z roku poprzedniego (309,21 mln Euro).

Polski import z Grecji, wyniósł 273,40 mln Euro i wzrósł o 56.5% w stosunku do analogicznego okresu 2014 roku (174,70 mln Euro).

Zarówno dane polskie i greckie dotyczące wymiany handlowej za ostatnie dwa lata wskazują na wyraźne ożywienie we współpracy gospodarczej między Polską i Grecją. Nastąpił wzrost wzajemnej wymiany handlowej. Mocno wzrósł polski eksport.

Działania WPHI Ateny w latach 2012 – 2014 przyczyniły się do ożywienia współpracy gospodarczej między Polską i Grecją. Podczas głębokiego kryzysu gospodarczego w Grecji, należało przekonać Greckich importerów, że mogą znaleźć konkurencyjnych dostawców z Polski. Polscy przedsiębiorcy wykorzystali szansę wejścia na rynek. Poprzez udział w targach i działaniach promujących polskie produkty, spotkaniach B2B oraz obsłudze indywidualnych przedsiębiorców WPHI starał się przekonać greckich importerów, do polskich produktów i co ważniejsze udało się przekonać polski biznes do zainteresowania się rynkiem grecki. Przykładem jest wzrost liczby firm polskich obsługiwanych przez ostatnie dwa lata przez WPHI Ateny. Dowodem jest wielki wzrost eksportu polskiej wołowiny, mebli z drewna i pieców grzewczych.

Obecnie obserwujemy znaczne zwiększenie zapotrzebowania na polskie produkty z wielu branż. Zyskują uznanie, jako wyroby o wysokiej jakości i atrakcyjnych cenach.

Uwzględniając wyniki dotychczasowych działań, wnioski z organizowanych spotkań biznesowych, efekty dotyczące zawieranych kontraktów oraz analizę głównych produktów w imporcie Grecji z Polski w ostatnich dwóch latach, napływające do WPHI zapytania firm greckich o charakterze branżowym, można stwierdzić, że do perspektywicznych branż i towarów dla polskiego eksportu należą:

•        Żywność, produkty rolno-spożywcze, mięso, głównie wołowe i cielęcina i przetwory z mięsa oraz bydło wołowe, przetwory spożywcze zawierające kakao, grzyby, głównie pieczarki, cukier i wyroby cukiernicze, tytoń i wyroby tytoniowe, mleko i przetwory mleczne, głownie mleko w proszku oraz przetwory zbożowe,

•        Wyroby chemiczne, w tym: kosmetyki, farmaceutyki, odczynniki i komponenty chemiczne.

•        Wyroby przemysłowe, części i akcesoria, maszyny i urządzenia, urządzenia do cyfrowego przetwarzania danych, pralki, chłodziarki, opony pneumatyczne, pojazdy mechaniczne, meble z drewna, piece grzewcze.

 

Dużą szansą dla polskiego eksportu jest rynek produktów rolno-spożywczych oraz asortyment HO.RE.CA., dotyczący wyposażenia hoteli i restauracji. Grecki import sektora rolno-spożywczego szacowany jest na 5,5 mld Euro. Polska posiada odpowiedni potencjał i może zdecydowanie zwiększyć udział w rynku produktów rolno-spożywczych w Grecji. Podczas targów i imprez promocyjnych Greccy importerzy w sposób entuzjastyczny wypowiadali się o polskiej ofercie produktów rolno-spożywczych. Grecki rynek żywności i napojów oraz przemysł gastronomiczny jest najszybciej rozwijającym się w całym basenie Morza Śródziemnego.

W 2014 roku Grecję odwiedziło 23 mln turystów. Szacunki na 2015 rok przewidują przyjazd ponad 25 mln turystów. Grecja posiada 40 tys. obiektów zakwaterowania, 6.5 tys.  firm; importerów i dystrybutorów, 4 tys. oddziałów w posiadaniu 30 sieci supermarketów, 4.5 tys.  pojedynczych supermarketów, 30 tys.  minimarketów, 65 tys. firm cateringowych, 25 tys. lokali gastronomicznych Snack Cafe.

Parlament grecki przyjął niezbędny pakiet reform. Nie ulega wątpliwości, że po uzyskaniu porozumienia z krajami strefy euro obecna sytuacja polityczno- gospodarcza w Grecji ulegnie normalizacji. Grecja znów wkroczy na ścieżkę rozwoju, a wymiana handlowa z Polską nadal będzie odnotowywać wzrosty.

 

Dane za okres styczeń-czerwiec 2015, System Insigos, Ministerstwo Gospodarki