Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Trendy w supermarketach greckich w 2019 roku

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marta Szajbel | 2020-04-03 10:38:35
grecja, analiza, rynek, 2019


Minęło już 10 lat, odkąd Międzynarodowy Fundusz Walutowy rozpoczął działania mające na celu udzielenia wsparcia Grecji. Mowa jest o 10 latach spowolnienia gospodarczego, które zdecydowanie wywarło negatywny wpływ na zaufanie konsumentów. Zgodnie z danymi przedstawionymi w raporcie IRI zaufanie konsumenta greckiego jest nadal niskie (najniższe ze wszystkich badanych w raporcie państw) i kształtuje się na poziomie -19,8 (w roku 2018 wynosiło ono aż -44,0).

Rok 2019 był w Grecji rokiem obfitującym w różnego rodzaju wydarzenia, między innymi nastąpiła zmiana rządu, podczas której premierem Grecji został K. Mitsotakis, który zastąpił A. Tsiprasa z lewicowej partii Syriza. Zmiana ta miała z pewnością pozytywny wpływ na gospodarkę wszak zmniejszeniu uległ szereg rygorystycznych środków obowiązujących w latach poprzednich. Między innymi obniżeony został podatek konsumpcyjny na żywność i napoje oraz podatek od nieruchomości. Spadła też stopa bezrobocia. Pod koniec 2019 roku bezrobocie w Grecji ukształtowało się na poziomie 17,3% w porównaniu do 19,3% w roku 2018 roku. Dodatkowo z roku na rok coraz więcej turystów przyjeżdżało do Grecji. Liczba przyjazdów międzynarodowych w pierwszych ośmiu miesiącach 2019 r. wzrosła o 3,5% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Coraz bardziej optymistycznie zaczynano patrzeć w przyszłość, aczkolwiek były to pierwsze stosunkowo nieśmiałe szacunki.

Wg. D. Katsipi, dyrektora ds. sprzedaży, IRI Grecja w roku 2019

grecki klient nastawiony był bardziej optymistycznie, jednakże podczas codziennych zakupów nie wprowadzał nadal dużych zmian w zakresie konsumpcji” - dodając, iż „Grecja dostrzega korzyści w poprawiającym się otoczeniu makroekonomicznym.

W ostatnich latach zmienił się „układ sił” w sektorze greckich supermarketów. I tak, w chwili obecnej na czele greckiego sektora detalicznego stoi Sklavenitis Group, która w roku 2017 przejęła zadłużoną firmę Marinopoulos (Carrefour). Sklavenitis Group posiada obecnie ok 500 supermarketów na terenie Grecji i Cypru. Fuzje i przejęcia są nadal regularnym zjawiskiem na rynku, o czym świadczy niedawne przejęcie Masoutis przez sieć Promitheftiki. Ponadto, podobnie jak na innych rynkach europejskich, coraz częstszym wyborem greckich konsumentów stawały się sklepy ekspresowej obsługi, co z kolei wpływa na zmiany w sprzedaży w niektórych kategorii produktowych.

 

Najważniejsze trendy, które zaobserwowano w roku 2019:

Odnotowane w roku minionym ożywienie na rynku greckim miało realny oddźwięk na wzrost sprzedaży w wielu kategoriach. Pojawiły się jednak kategorie, gdzie zaobserwowano spadek sprzedaży, takim przykładem są artykuły dla dzieci, gdzie w roku ubiegłym sprzedaż spadła o ok 1,3%. Dodatkowo, największa kategoria pod względem wartości sprzedaży, mianowicie towary suche, wykazała jedną z najsłabszych stóp wzrostu, kształtującą się na poziomie 0,6%.

Kategorie, w których odnotowano największy wzrost sprzedaży w roku 2019:

  • artykuły dla zwierząt (wzrost o 6,5%),
  • świeże i chłodzone produkty podobny poziom wzrostu w stosunku do roku poprzedniego: 3,3% (2019) a 3,7% (2018)
  • mrożonki utrzymuje tendencję wzrostową, z 3,0% wzrostem, niestety niższym niż w latach poprzednich (2018: 6,5%; 2017: 7,4%),
  • art. higieny osobistej (+ 2,9%)
  • alkohol (+ 2,6%).

Patrząc na wyniki w kategorii makro pod względem sprzedaży jednostkowej, najwyższy wzrost odnotowały art. cukiernicze (6,1%) a następnie art. dla zwierząt (5,7%) i mrożonki (4,2%).

W roku 2019 greccy konsumenci postawili na zdrowe odżywianie jak i zapotrzebowanie na większą wygodę. W związku z powyższym zaobserwowano wzrost sprzedaży w kategoriach takich jak:

  • produkty dietetyczne, których zysk zwiększony został o 35,8%, co odpowiada około 8 mln EUR.
  • gotowe dania, które wzrosły o 32,7% czyli o ok. 8 mln EUR.

 

Według IRI, wysokie letnie temperatury pomogły zwiększyć sprzedaż w kategorii napoje bezalkoholowe i napoje gazowane (+ 4,1%). Dodatkowo, w powyższych kategoriach zaobserwowano również wyjście na rynek nowych premier produktowych.

W kategorii serów pakowanych odnotowano wzrost aktywności promocyjnej, zwiększając tym samym łączną wartość sprzedaży o 3,3%, podczas gdy ta sama kategoria (sery pakowane) jak i kategoria gotowe sałatki (+ 12,8%) skorzystały na ww. trendzie prozdrowotnym.

Premiumizacja stoi za wzrostem w kategorii jogurty (1,9%) jak wina (4,4%). Wina odnotowały również pewne działania, prowadzące do polaryzacji rynku. Kategoria orzechy, która wzrosła o 6,7%, korzysta ze zwiększonej penetracji marek własnych, które stanowią ponad 85% rynku.

Największą podkategorią pod względem wartości sprzedaży w Grecji jest kategoria mleko, która wyceniana jest obecnie na 290 mln EUR. Mleko odnotowało spadek sprzedaży o 2,3% w ciągu ostatniego roku (co odpowiada około 7 mln EUR), pomimo iż nastąpił wzrost dostępności ww. produktu poprzez kanały alternatywne, takie jak piekarnie, automaty i kioski.

Inne główne kategorie, które odnotowały wzrost w roku ubiegłym to jogurt o wartości 329 mln EUR (4,4% wzrost) i ser pakowany o wartości 195 mln EUR (3,3%).

Kategorie, które skorzystały z obniżenia podatku VAT, to przykładowo soki owocowe, które odnotowały wzrost sprzedaży o 0,8% w 2019 r., o wartości 103 mln EUR.

 

 

Wartość sprzedaży w 2019 r.

1

Towary suche

1.8 bn

2

Świeże i schłodzone

845.0

3

Art. gospodarstwa domowego

735.0

4

Higiena osobista

514.0

5

Napoje

496.0

6

Mrożonki

312.0

7

Alkohol

294.0

8

Wyroby cukiernicze

235.0

9

Art. dla dzieci

131.0

10

Art. dla zwierząt

55.0

*Wartości podane w mln. EUR

 

  Wzrost w 2019r. w stosunku do 2018r.                                 2018           2019

1

Art. dla zwierząt

+2.9%

+6.1%

2

Świeże i schłodzone

+7.3%

+5.7%

3

Mrożonki

+7.5%

+4.2%

4

Higiena osobista

+3.9%

+4.0%

5

Alkohol

+2.2%

+2.7%

6

Wyroby cukiernicze

+3.0%

+2.6%

7

Art. gospodarstwa domowego

+1.4%

+1.5%

8

Napoje

+0.0%

+0.6%

9

Ambient

+3.3%

-0.6%

10

Art. dla dzieci

+0.2%

-1.0%

 

 

Najszybciej rosnące kategorie:

                                                                                              2018                 2019

1

Produkty dietetyczne

+41.7%

+35.8%

2

Posiłki gotowe

+16.8%

+32.7%

3

Napoje bezalkoholowe

+3.7%

+4.1%

4

Ser paczkowany

+3.0%

+3.3%

5

Gotowe sałatki

+10.3%

+12.8%

6

Jogurt

+3.2%

+1.9%

7

Woda gazowana i niegazowana

+6.2%

+5.8%

8

Orzechy

+2.6%

+6.7%

9

Wino

+3.0%

+4.4%

10

Jajka

+7.7%

+5.1%

 

 

Na podstawie:

https://www.iriworldwide.com/gr-GR





Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw

Dentysta Toruń

Invisalign - przezroczysty aparat ortodontyczny Nakładki na zęby Invisalign to nowoczesna tech...
Polska - Toruń 2022-01-23 Dodał: Aleksandra Kotkowska Zdrowie i medycyna, Doradztwo/consulting/edukacja, Handel, IT/ICT, Usługi finansowe Zobacz ofertę

Ortodonta Toruń

Invisalign - innowacyjny aparat na zęby Nakładki zębowe Invisalign to zaawansowana technologia...
Polska - Toruń 2022-01-23 Dodał: Aleksandra Kotkowska Zdrowie i medycyna, Doradztwo/consulting/edukacja, Handel, Energia i surowce odnawialne, Pozostałe wyroby Zobacz ofertę

Ortodonta Toruń

Invisalign - innowacyjne nakładki na zęby Aparat ortodontyczny Invisalign to zaawansowana tech...
Polska - Toruń 2022-01-23 Dodał: Aleksandra Kotkowska Zdrowie i medycyna, Doradztwo/consulting/edukacja, Handel, IT/ICT, Usługi finansowe Zobacz ofertę

Zobacz więcej ofert