Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Żywność i produkcja rolna w Grecji

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marta Szajbel | 2020-01-15 13:27:09
grecja, aktualności, rynek grecki


 

Żywność i rolnictwo stanowią jeden z głównych sektorów eksportowych Grecji. Grecka żywność już od dawna posiada silną pozycją w Europie, jednakże w ostatnich latach odnotowuje również rosnącą obecność na amerykańskim rynku żywności.

W głównej mierze, mowa jest o produktach takich jak - oliwa z oliwek, produkty mączne, miód, mięso oraz dania gotowe. Z uwagi na dużą konkurencję na rynkach światowych greckie firmy spożywcze wykorzystują przewagę konkurencyjną produkcji podstawowej zmieniając żywność i rolnictwo w jedne z najbardziej dynamicznych i wysoko rozwiniętych sektorów w greckim przemyśle wytwórczym. Rolnictwo i żywność stanowią również obszar, w którym greckie przedsiębiorstwa zdołały wprowadzić najwięcej innowacji zarówno pod względem samego produktu, opakowania jak nowoczesnego marketingu. W ciągu ostatnich 10 lat pojawiło się kilka przykładów firm z branży spożywczej, które osiągnęły znaczące udziały na rynkach zagranicznych.

Szacuje się, iż w najbliższych latach grecki sektor żywności i rolnictwa będzie znacząco przyczyniał się do wzrostu greckiego PKB jak i zwiększenia wartości dodanej.

Zmiany te uzależnione są w głównej mierze to od kluczowych trendów rynkowych, takich jak:

  • zwrot w stronę naturalnych i ekologicznych składników,
  • dieta śródziemnomorska jako pierwszorzędny paradygmat zdrowego, naturalnego sposobu odżywiania,
  • kluczowe czynniki zdrowia, etyki, sprawności fizycznej, które wpływają na preferencje konsumentów w krajach rozwiniętych,
  • dążenie do samowystarczalności i bezpieczeństwa żywności,
  • potencjał klastrów innowacji i badań i rozwoju w kilku wyspecjalizowanych łańcuchach dostaw żywności, łączący fundusze UE, prace badawcze i instytuty akademickie oraz zainteresowanie dużych gałęzi przemysłu stosowaniem nowych technologii.

Biorąc pod uwagę powyższe warunki, greccy producenci żywności mogą skorzystać z łatwego dostępu do wysokiej jakości surowców oraz atrakcyjności diety śródziemnomorskiej, uzyskując w ten sposób wartość dodaną w stosunku do międzynarodowych producentów żywności, jak i wysoką pozycję na największych światowych rynkach.

Kierując się powyższymi trendami, wielu zagranicznych i greckich inwestorów już na moment obecny zaczęło szukać sposobów na poprawę konkurencyjności greckiego rynku żywności, między innymi poprzez integrację małych gospodarstw, przejście na uprawy o wyższej wartości dodanej, a także zwiększenie inwestycji w innowacyjne technologie produkcyjne jak i branżę opakowań.

Na rynku greckim funkcjonuje obecnie wiele międzynarodowych korporacji takich jak: Colossuses, Mondelēz, Lays, Barilla, Cadbury, General Mills, Friesland Campina. Firmy te wytwarzają szeroką gamę produktów i wykorzystując potencjał lokalnego rynku.

Greckie firmy produkujące żywność i napoje stworzyły szeroką sieć sprzedaży i dystrybucji w Europie Południowo-Wschodniej. Na szczycie listy eksportowanych produktów znajdują się: warzywa, owoce, oliwa z oliwek, produkty mleczne, świeże owoce morza, owoce w puszkach, oliwki, rodzynki, wino i produkty pomidorowe. Jednocześnie greckie firmy dynamicznie penetrują wysoko rozwinięte rynki, takie jak Stany Zjednoczone, Chiny, Rosja i Europa Zachodnia.

W związku ze stale rosnącym zainteresowaniem branżą zdrowej żywności jak i żywności gotowej typu „snack foods” istnieje szereg możliwości tworzenia wartości dodanej w wielu kategoriach produktów, zwłaszcza przekąski na bazie miodu i orzechów, produkty makaronowe, marmolady i marynowane wyroby, a także nowatorskie owoce morza i produkty mięsne mają duży potencjał na wielu rynkach. W miarę wzrostu konsumpcji oliwy z oliwek Grecja jest idealnie przygotowana na zaspokojenie popytu, ponieważ jest trzecim co do wielkości producentem oliwy z oliwek na świecie.

 

Dlaczego Grecja warto zainteresować się Grecją?

  • Wartość marki/ konkurencyjność: dieta grecka jest uważana za najważniejszy przykład diety śródziemnomorskiej, która została uznana na całym świecie za jedną z najzdrowszych i najbardziej odżywczych diet
  • Warunki geograficzne i klimatyczne: położenie geograficzne Grecji jak i łagodny klimat tworzą idealne warunki do rozwoju najbardziej wyjątkowych, wysokiej jakości surowców, takich jak trufla i szafran.
  • Lokalne produkty wysokiej jakości: Grecja posiada wiele produktów objętych chronioną nazwą pochodzenia (PDO), wysoko cenionych przez wiodących szefów kuchni na całym świecie
  • Wyspecjalizowana wiedza i doświadczenie – Grecja posiada duży potencjał rolniczy i badawczy
  • Badania naukowe i innowacje - greckie uniwersytety i instytuty badawcze koncentrują się głównie na zapewnieniu wsparcia branży spożywczej. Wiele wysoko wyspecjalizowanych ośrodków badawczych, takich jak University of Thessaly, Food Industrial Research & Technology Development Company (ETAT), Instytut Agrobiotechnologii i Instytut Akwakultury wspomaga greckich producentów w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań

 

Na podstwie: www.enterprisegreece.gov.gr