Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Grecja wyzwaniem dla polskich eksporterów

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marta Szajbel | 2018-03-01 07:57:55
grecja, wsparcie, współpraca, promocja, bzh, polska, paih, wphi

Kierownik placówki Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Atenach. Mirosław Gojdź na łamach portalu POLONORAMA.COM podsumowuje rolę WPHI przy współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Grecją w latach 2012-2017.

Kierownik placówki Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Atenach. Mirosław Gojdź na łamach portalu POLONORAMA.COM podsumowuje rolę WPHI przy współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Grecją w latach 2012-2017.

 

gojdz3

 

Jaka była sytuacje gospodarcza po przyjeździe do Grecji?

W momencie przejęcia przeze mnie stanowiska kierownika Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Atenach sytuacja gospodarcza i polityczna Grecji była niepewna. Z powodu pogłębiającego się kryzysu polskie firmy obawiały się podjęcia inwestycji na tak niestabilnym gruncie, co powodowało słabe wyniki polskiego eksportu do Grecji. Z czasem, gdy Greccy importerzy zaczęli poszukiwać nowych kierunków importu, Polska próbowała swoich szans wchodząc na rynek grecki. Tak więc, przy obecnym udziale placówki w porównaniu z początkowym przyjazdem 4 firm rocznie, teraz przyjeżdża ich setki, czego potwierdzeniem mogą być targi „Food Expo 2017” z jednorazową obecnością około 68 polskich przedsiębiorstw.

 

Jak rozwijała się współpraca handlowa pomiędzy Grecją a Polską w latach 2012-2017?

Według Danych Narodowego Urzędu Statystycznego Grecji podawanych bez wolumenu remontu greckich statków remontowanych w polskich stoczniach w tych latach nastąpił stu procentowy wzrost obrotów handlowych między oboma krajami. W 2017 roku obroty handlowe wyniosły prawie 1,3 miliarda Euro. Grecki eksport wzrósł o prawie siedemdziesiąt procent (z 275,3 w 2012 na 458,1 w 2017) natomiast Polski eksport wzrósł o blisko sto dwadzieścia procent (z 353,3 w 2012 na 771,6 w 2017). Jest to duży sukces szczególnie w kryzysie, bez żadnego wsparcia finansowego ani żadnych programów. Nie zapominajmy, że od 1 lipca 2015 w Grecji obowiązuje kontrola przepływu kapitału, która utrudnia przede wszystkim import i mocno ogranicza współpracę gospodarczą. Mimo trudnych sytuacji, udało się WPHI przekonać polskie firmy na przyjazd do Grecji. Prosiliśmy by przyjeżdżali, nakłanialiśmy ich do tego stopnia, że w końcu zdecydowali się na przyjazd.

 

W jaki sposób WPHI starało się dotrzeć do polskich firm?

WPHI Ambasady RP w Atenach w ciągu pięciu lat do dnia dzisiejszego zorganizował ok. 150 misji i delegacji biznesowych. Średnio odpowiadaliśmy na pisma 1000 firm rocznie, które zwracały się do nas o podjęcie współpracy. Dzięki temu ponad 2000 firm polskich i greckich nawiązało współpracę gospodarczą dzięki naszej pomocy. Aby osiągnąć tu sukces, konieczna jest nie tylko determinacja i ciężka praca, ale też znajomości tutejszych reguł działania.

 

Na czym polegała pomoc WPHI w kontaktach biznesowych?
Wsparcie placówki opierało się na organizowaniu na targach w Grecji stoiska informacyjno – promocyjnego, udzielania wszelkiej pomocy związanej z pobytem, zakwaterowaniem i dojazdem, pokryciem kosztów organizacji spotkań, tłumaczeń, wynajmu sal czy sprzętu audio-wizualnego oraz przy spotkaniach B2B. Oferowaliśmy także bezpłatną pomoc przy prezentacjach w języku greckim, organizacji seminariów czy konferencji prasowych.

 

Jakie polskie branże mają największe szanse na zaistnienie na rynku greckim?
Do perspektywicznych branż w polskim eksporcie do Grecji należy m.in. sektor żywnościowy. Ocenia się, że grecki import artykułów rolno-spożywczych wart jest nawet 5,5 mld euro i jest najszybciej rozwijającym się w basenie Morza Śródziemnego. Zapotrzebowanie na artykuły żywnościowe związane jest m.in. z potrzebami sektora turystycznego, będącego jednym z najważniejszych źródeł przychodów greckiej gospodarki. W Grecji jest 40 tys. hoteli i pensjonatów, działa tam 30 sieci sklepów wielkopowierzchniowych, 4,5 tys. pojedynczych supermarketów, 30 tys. minimarketów, 65 tys. firm cateringowych. To szansa na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych dla polskich producentów żywności, mebli a także wyposażenia wnętrz i restauracji. Wśród towarów, które mogliby na większą skalę eksportować polscy producenci jest mięso wołowe i cielęcina oraz przetwory mięsne, gdyż warunki klimatyczne Grecji nie sprzyjają chowowi bydła. Stąd też zapotrzebowanie na importowe towary, przetwory spożywcze zawierające kakao, grzyby, głównie pieczarki, cukier i wyroby cukiernicze, tytoń i wyroby tytoniowe, mleko i przetwory mleczne oraz przetwory zbożowe.

 

Czy produkty „Made in Poland” cieszą się w Grecji dużą popularnością?

Produkty polskie mają dobrą renomę i cieszą się dużym uznaniem wśród konsumentów greckich. Rynek grecki jest atrakcyjny dla producentów kosmetyków, szczególnie tych ze średniej półki. Z roku na rok podaż i popyt ciągle wzrasta. Sprzedajemy ich tam wystarczająco dużo, podobnie jak produktów farmaceutycznych i chemicznych. Zainteresowanie wzbudzają także wyroby przemysłowe typu: gazomierze, liczniki, części i akcesoria, maszyny i urządzenia, urządzenia do cyfrowego przetwarzania danych, pralki, pojazdy mechaniczne, meble z drewna itp.

 

Czy istnieją duże szanse dla polskiego przemysłu stoczniowego na rynku greckim, który jak wiemy dysponuje największą flotą na świecie?

Jak najbardziej. Sektor żeglugowy jest jednym z głównych źródeł przychodów dla greckiej gospodarki. Niezależnie od tego, że żeglugę morską dotyka obecnie ogólnoświatowa recesja, greccy armatorzy skutecznie konkurują na rynku, wspierają grecką gospodarkę. Grecka flota transportowa stanowi około 43 procent floty europejskiej i około 15 procent floty światowej, wyprzedzając przy tym flotę japońską i chińską wraz z flotą W. Brytanii, Niemiec i Norwegii. Jest to szansa dla polskich stoczni. W najbliższej perspektywie czasowej, polski eksport powinien zdecydowanie zwiększyć udział w greckim rynku grecki rynek żeglugi morskiej. Dlatego należy zachęcać polskich przedsiębiorców do aktywności na rynku greckim i kontynuować wszystkie dotychczasowe działania promocyjne zwiększając ich zakres i dynamikę. Dyplomacja ekonomiczna musi być obecna i wzmocnić działania biznesowe wśród greckich armatorów dysponujących największą na świecie flotą transportową. Grecja może być ważnym partnerem w zakresie remontu i budowy jednostek pływających dla Polski.

 

Wraz z końcem lutego wygasa działalność WPHI. Co niesie za sobą ta zmiana dla polskiego eksportu i polskich przedsiębiorców?

Działalność WPHI Ambasady RP w Atenach zastąpi Zagraniczne Biuro Handlowe funkcjonujące poza placówką dyplomatyczną, które prowadzone będzie przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Do priorytetów biura będzie należało wspieranie eksportu oraz inwestycji polskich przedsiębiorstw a szczególnie małych i średnich firm na rynku greckim, jak również przyciąganie inwestorów do Polski. Dodatkowo do jego zadań nalęzeć będą objecie opieki nad organizacją zagranicznych misji gospodarczych sprofilowanych pod kątem konkretnych branż, realizacją programów wsparcia dedykowanych poszczególnym rynkom lub branżom, opracowywaniem strategii wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, dokonywaniem weryfikacji kontrahentów zagranicznych, a także świadczeniem standardowych usług poza granicami kraju zwiększających dostępność do informacji.

gojdz2

Jaki będzie funkcjonowało Zagraniczne Biuro Handlowe?

Moim zdaniem będzie to instytucja nowoczesna i mobiliarna, działająca w sposób elastyczny i kompleksowy, dostosowana do potrzeb biznesowych. Jestem wręcz przekonany, że działalność ZBH będzie sukcesem, ponieważ znikną formalne bariery, obowiązujące w jednostce dyplomatycznej, dotychczas ograniczające pełną pomoc polskim firmom. Oprócz wsparcia doradczego czy lokalizacyjnego przedsiębiorcy będą mogli otrzymywać informacje na temat dofinansowania "instrumentów wsparcia", takich jak instrumenty kapitałowe PFR,BGK, instrumenty ubezpieczeniowe KUKE, programy rządowe zarządzane przez PARP. Niektóre dofinansowania „szyte będą na miarę Grecji”. Pracownicy ZBH, oprócz dotychczasowych misji i obowiązków, będą unowocześniać ofertę eksportową, wspierać nowe kierunki ekspansji polskich firm a także obejmą opieką projekty wprowadzane na nowe rynki zagraniczne.

 

 

Źródło: http://polonorama.com/index.php/aktualnoci/wywiady/3291-grecja-wyzwaniem-dla-polskich-eksporterow