Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Oddział zagranicznej spółki kapitałowej

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-11 11:14:06
grecja, spółki, prawo

Otwarcie oddziału zagranicznej spółki akcyjnej lub spółki z o.o. w Grecji wymaga złożenia wniosków i dokumentów do Departamentu Handlu w Urzędzie Wojewódzkim. Departamenty te podlegają bezpośrednio Generalnemu Sekretariatowi Handlu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i Konkurencyjności.

 

 

Po zarejestrowaniu oddział zagranicznej spółki traktowany jest jak spółka grecka pod każdym względem - prawa cywilnego i handlowego, podatkowego, rachunkowości, obowiązku przynależności od izby gospodarczej itp.

W celu założenia oddziału firmy zagranicznej (SA lub spółki z o.o.) trzeba przede wszystkim wyznaczyć przedstawiciela prawnego spółki na terenie Grecji. Jeżeli osoba taka nie ma greckiego obywatelstwa, musi w urzędzie skarbowym postarać się o grecki NIP (ΑFM). Trzeba również ustanowić siedzibę czy biuro oddziału spółki. W tym celu przedstawiciel prawny musi zawrzeć umowę najmu nieruchomości na cele gospodarcze lub umowę bezpłatnego używania nieruchomości, ewentualnie umowę kupna nieruchomości i zadbać o zgłoszenie jej do właściwego DOY.

Greckie przepisy wymagają również wstępnego zatwierdzenia prawa do używania wybranej firmy, nazwy czy oddziału spółki w odpowiedniej branżowo i miejscowo izbie. Warto się jednak upewnić, że konkretna firma odpowiada wymogom prawa greckiego, różni się wyraźnie od firm innych spółek, oraz że nie działa pod nią żadna inna spółka.

 

 

Z Departamentu Handlu Urzędu Wojewódzkiego trzeba uzyskać zezwolenie na założenie oddziału spółki i prowadzenie działalności gospodarczej - w niektórych przypadkach nie jest ono jednak wymagane. Zezwolenie to musi zostać wpisane do rejestru oddziałów spółek zagranicznych Urzędu Wojewódzkiego.

W tym celu spółka kapitałowa z siedzibą w Polsce powinna złożyć kilka dokumentów, przetłumaczonych oficjalnie w Grecji na język grecki: m.in.

  • protokół z posiedzenia zarządu spółki, zawierający uchwałę odnośnie utworzenia oddziału w Grecji
  • protokół z uchwałą, na mocy, której zostanie wyznaczony przedstawiciel prawny - pełnomocnik oraz osoba upoważniona na terenie Grecji do odbioru korespondencji.

To jednak nie koniec czynności. Założenie oddziału firmy zagranicznej wymaga uiszczenia opłaty skarbowej oraz wpłaty na rzecz kasy pracowników Drukarni Narodowej (tzw. TAPET) w dowolnym urzędzie skarbowym. Należy również zwrócić się do właściwego urzędu podatkowego o przyznanie oddziałowi spółki Numeru Identyfikacji Podatkowej (AFM, czyli odpowiednik polskiego NIP) i zgłosić rozpoczęcie działalności gospodarczej, a także odebrać stosowne zaświadczenia. Przepisy nakładają też obowiązek wpisu oddziału spółki do rejestru właściwej branżowo i miejscowo izby oraz opłacenia rocznych składek, a także zatwierdzenia księgi oddziału spółki we właściwym DOY.

Dokumentacja wymagana przy wpisie oddziału firmy zagranicznej do rejestru izby:

  • wniosek - oświadczenie odnośnie wpisu oddziału spółki do rejestru izby (na odpowiednich drukach, które dostępne są w Wydziałach Rejestru Spółek we właściwych branżowo i miejscowo izbach)
  • egzemplarz Gazety Rządowej (FEK), w której zostało opublikowane ogłoszenie odnośnie zezwolenia Urzędu Wojewódzkiego na założenie oddziału zagranicznej spółki kapitałowej oraz danych jej przedstawiciela prawnego - pełnomocnika w Grecji
  • zaświadczenie o rozpoczęciu działalności gospodarczej przez oddział spółki wydane przez właściwy DOY
  • fotokopia dowodu osobistego lub paszportu przedstawiciela oddziału spółki w Grecji
  • specjalne zezwolenia wymagane w przypadku, gdy oddział spółki chce na posiadanych przez siebie gruntach postawić budynki, w których będzie prowadzić działalność. Takie zezwolenia wydają Departamenty ds. Przemysłu i Urbanistyki Urzędów Miejskich.

 

 

Specjalne zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej muszą posiadać także spółki m.in.: branży spożywczej, chemicznej, materiałów zbrojeniowych, wyrobów optycznych, instalacji elektrycznych, instalacji hydraulicznych.

Szczegółowych informacji dotyczących specjalnych zezwoleń udzielają miejscowe urzędy miejskie i wojewódzkie.

Przybliżony czas trwania procedur to 4-8 tygodni od daty złożenia dokumentów w urzędzie wojewódzkim, a koszt powinien się zmieścić w przedziale 1500-6000 euro; w tym wliczone są już opłaty skarbowe, opłaty za usługi prawne i księgowe, koszty publikacji w rządowej gazecie, wpis i składka roczna w izbie. Do tego dochodzą ewentualnie opłaty związane z zakupem nieruchomości na siedzibę spółki oraz koszty oficjalnych tłumaczeń dokumentów na grecki.