Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-11 11:08:56
grecja, spółki, prawo

Aby rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą, cudzoziemiec/obywatel UE musi wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o przyznanie greckiego Numeru Identyfikacji Podatkowej (gr. ΑΦΜ - AFM).

 

 

Należy też ustanowić siedzibę działalności gospodarczej, zawrzeć umowę najmu nieruchomości na cele gospodarcze czy użytkowe lub umowę bezpłatnego używania nieruchomości albo umowę kupna nieruchomości i zadbać o zgłoszenie umowy do właściwego urzędu skarbowego (gr. ΔΟΥ - DOY).

Obcokrajowiec/obywatel UE musi ponadto mieć pozwolenie na pobyt w tym kraju, wydawane przez Posterunek Policji ds. Cudzoziemców. W odpowiedniej Izbie musi również zgłosić zamiar rozpoczęcia jednoosobowej działalności gospodarczej, dokładnie określając przy tym przedmiot działalności, oraz uzyskać wstępne zatwierdzenia prawa do używania wybranej firmy i nazwy w skrócie, pod którą będzie prowadzona działalność gospodarcza.

Wymaga tego bowiem ustawa N.2081/1992. Firma czy nazwa musi odpowiadać wymogom prawa greckiego i różnić się wyraźnie od innych przedsiębiorstw, aby uniknąć plagiatu. Przedsiębiorca musi też zadbać o rejestrację w Ogólnym Rejestrze Handlowym (ORH), zgodnie z wymogami ustawy N.3419 / 2005.

Ponadto, konieczne jest zezwolenie czy koncesja na prowadzenie konkretnej działalności gospodarczej, jeżeli wymagają tego greckie przepisy. Kolejnym krokiem jest m.in. rejestracja we właściwej Kasie Ubezpieczeniowej (np. w Zakładzie Ubezpieczenia Wolnych Zawodów - gr. OAEE) lub uzyskanie wymaganego zwolnienia w tym zakresie, np. przedkładając stosowne zaświadczenie lub międzynarodowe formularze odnośnie ubezpieczenia w innym kraju Unii Europejskiej.

 

 

Do właściwego miejscowo urzędu skarbowego (DOY) przedsiębiorca powinien się natomiast zwrócić o przyznanie Numeru Identyfikacji Podatkowej (AFM).

Po zgłoszeniu formalnym postępowania założycielskiego i m.in. poddaniu siedziby firmy kontroli urzędników skarbowych należy ostatecznie zarejestrować działalność gospodarczą dla celów podatkowych (m.in. także odnośnie VAT), a także odebrać wszystkie zaświadczenia.

Jeżeli dana działalność wymaga prowadzenia ksiąg rachunkowych i kasy fiskalnej, to trzeba zadbać o jedno i drugie. Zgodnie z wymogami ustawy N.2081 / 92) ostateczny wpis do Ogólnego Rejestru Handlowego (ORH - gr. ΓΕΜΗ) leży w gestii odpowiedniej branżowo i miejscowo izby. Tam też można otrzymać specjalny numer rejestracyjny oraz kod; trzeba tylko pamiętać o opłaceniu rocznych składek członkowskich w izbie.

Przedsiębiorca powinien też założyć firmowy rachunek bankowy, a w przypadku określonych zawodów - wyrobić książeczkę zdrowia dla celów sanitarno – epidemiologicznych - dla siebie oraz pracowników.

 

Przy wpisie działalności gospodarczej do rejestru izby wymagane są następujące dokumenty:

 

  • wniosek- oświadczenie o wpis działalności gospodarczej do rejestru izby (na odpowiednich drukach, które dostępne są w Wydziale Rejestracyjnym we właściwej izbie)
  • fotokopia dowodu osobistego lub paszportu przedsiębiorcy
  • fotokopia zaświadczenia o zgłoszeniu rozpoczęcia działalności gospodarczej wydanego przez DOY
  • fotokopia specjalnego zezwolenia czy koncesji, jeżeli jest wymagana
  • inne dokumenty, które mogą być wymagane dodatkowo ze względu na specyfikę konkretnej działalności gospodarczej